A Külhoni Magyar Sajtószolgálatról

A Külhoni Magyar Sajtószolgálat (KMS) a külhoni magyarság politikai, társadalmi, egyházi, kulturális és civil szervezeteinek közleményeit, állásfoglalásait adja közre. A szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.

A KMS a Médiszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) által létrehozott és működtetett olyan térítésmentes közzétételi támogatási forma, amelynek célja, hogy a külhoni, magyar nyelvű, magyar nemzettudatot erősítő, a magyar kulturális örökséget védő szervezetek a tevékenységükkel, illetve a tevékenységük céljával összhangban álló közérdekű közleményeiket rövid időn belül nyilvánosságra hozzák.

A sajtószolgálat az MTVA Kós Károly Kollégiumának szellemi védnöksége alatt, az MTVA gyártásában készül el annak érdekében, hogy megteremtse a magyarság közös információs terét, amelyben a külhoni magyarok életét meghatározó és formáló szervezetek a saját, általánosabb érdeklődésre számot tartó közleményeiket, híreiket, állásfoglalásaikat, megoszthatják a világ magyarságával – az anyaországi, a Kárpát-medencei és a diaszpórában élő magyarokkal egyaránt. A KMS partnereinek kiemelkedő hírértékű közleményei a közmédia hírkiadásában is megjelennek a különböző hírügynökségi, rádiós, televíziós és online hírplatformokon feldolgozott hírek formájában.

A KMS-beadói jogosultságot az MTVA az internetes felület használatához szükséges jelszó átadásával igazolja vissza. A jelszó visszavonásáig érvényes.


Romániai Magyar Demokrata Szövetség
Az Unión belüli oktatás korszerűsítését kérik az EP-képviselők –A romániai oktatási rendszer szükséges reformját hangsúlyozta Sógor Csaba a vitában
MÁÉRT - 2018. június 12., kedd 14:51

Az oktatás unióbeli korszerűsítéséről fogadtak el állásfoglalást szerdán az európai parlamenti képviselők. Sógor Csaba a romániai oktatási rendszer szükséges reformját hangsúlyozta a vitában és arra emlékeztetett, hogy az EU a csatlakozás előtt számonkérte a tagállamokon az anyanyelvű oktatáshoz való szabad hozzáférést, amelyet a csatlakozás után is meg kellene tennie.
„Az oktatás az egyik legfontosabb alapja az egyéni és a társadalmi boldogulásnak, ez az egyik leghasznosabb jövőbe való hosszú távú beruházás. Elsősorban a tagállamok felelősek az oktatásuk megszervezéséért, ezért is azt tapasztaljuk, hogy nagyon eltérőek az oktatási eredmények az EU-n belül” – mutatott rá felszólalásában Sógor Csaba a strasbourgi vitában. Az RMDSZ-es európai parlamenti képviselő a romániai helyzetet ismertetve kiemelte: a Világbank szerint is a romániai oktatási rendszerben a diákok 40%-a funkcionálisan írástudatlan, öt diákból egy pedig idő előtt elhagyja az iskolarendszert. Ezért is történik meg az, hogy a romániai munkaerő nem tud lépést tartani a technikai ágazatok magas fokú, rendkívül szerteágazó munkaerőigényeivel – érvelt az EP-képviselő, aki szerint az EU támogatása rendkívül fontos ezekben a tagállamokban a reformok megvalósításához. Ehhez kapcsolódóan kiemelte a tagállamok oktatási rendszereinek reformját is elősegíthető uniós programok előnyeit: az Európai Szociális Alapét, illetve a Strukturálisreform-támogató programét, amelyhez, az EP foglalkozatás ügyi szakbizottsági felelőseként maga is hozzájárult.
„Teljesen egyetértek az állásfoglalás azon fejezeteivel, amelyek leszögezik, hogy az EU-n belüli oktatási rendszer befogadó és hozzáférhető legyen mindenki számára függetlenül a társadalmi, etnikai és nyelvi háttértől. A tagállamoknak minden szinten hozzáférést kell biztosítania az anyanyelvi oktatáshoz az őshonos nemzeti kisebbségek tagjai számára” – érvelt az EP-képviselő, aki felszólalásában azt nehezményezte, hogy bár mindezt az EU a csatlakozás előtt elvárta, utólag ezt nem kérte számon a tagállamokon. Ezen követelményeknek a teljesítését az EU-nak ma is el kellene várnia, főleg amiatt, mert azt tapasztaljuk, hogy sok tagállam jelenlegi politikája teljesen ellentétben áll a csatlakozás előtt vállalt ígéretekkel – hangsúlyozta az RMDSZ-es képviselő.
Az oktatás unióbeli korszerűsítésére vonatkozó állásfoglalás egyébként leszögezi, hogy bár az iskola már nem az oktatás egyetlen központi terepe, de mindent meg kell tenni azért, hogy ismét a legfontosabb képzési helyszín legyen. A dokumentum megállapítja, hogy az oktatási rendszerek nagyobb finanszírozására van szükség már a gyermekek korai fejlesztésétől kezdve, ugyanakkor kimondja, hogy a tanári munka presztízsének megerősítése, a tanárok jobb felkészítése is elengedhetetlen a reformok megvalósításához.
Az EP-képviselők az Európai Bizottság európai oktatási térség létrehozására irányuló javaslatát is pozitívan véleményezték a dokumentumban, és a kezdeményezés támogatására szólították fel a tagállamokat. A képviselők leszögezték, hogy az európai oktatási térség létrehozása nem veszélyeztetheti és nem helyettesítheti a bolognai folyamatot, sőt ez utóbbit kellene inkább fejleszteni és megerősíteni. Az európai oktatási térségnek elő kellene segítenie az együttműködés, a diplomák és a végzettségek kölcsönös elismerését, valamint erősítenie kell a mobilitást és a gazdasági növekedést is – kérik az EP-képviselők.

Kérjük felhasználóinkat, hogy a Külhoni Magyar Sajtószolgálat anyagait minden esetben KMS jelzéssel használják fel.
Az MTVA szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja a KMS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTVA