Elkészültek a magyar nyelv oktatására vonatkozó új nemzeti alaptantervek
MÁÉRT - 2020. augusztus 13., csütörtök 14:49
Elkészültek a magyar nyelv és irodalom oktatására
vonatkozó új nemzeti alaptantervek (curriculumok), ami azt jelenti, hogy most szeptembertől
a horvátországi magyar tannyelvű iskolákban, illetve a horvát tanítási nyelvű
iskolákban, ahol Magyar nyelv és kultúra tantárgyat tanulnak a diákok, már az
új curriculum szerint folyik majd az oktatás – tudtuk meg Csapó Nándortól, a
zágrábi Tudományos és Oktatási Minisztérium nemzetiségi főosztályának
vezetőjétől. Az új nemzeti alaptantervekkel a nemzeti kisebbségek oktatása is
csatlakozik az oktatási reformhoz.
A zágrábi Tudományos és
Oktatási Minisztérium nemzetiségi főosztályának egyik legfontosabb feladata a Horvátországban
élő kisebbségek nemzeti alaptantervének létrehozása és azok elfogadtatása volt.
Csapó Nándor, a főosztály vezetője lapunknak nyilatkozva elmondta, a
horvátországi olasz, szerb, cseh, roma kisebbség esetében ez a munka 2016-ban
kezdődött. Abban az időben mi is szükségét láttuk a magyar nyelv és irodalom (A
és C modell szerinti) oktatása megreformálásának, azonban szakemberhiány miatt
erre később került sor, mint a többi kisebbség esetében.
2019 nyarán miniszteri
kinevezéssel szakcsoportokat hoztak létre a magyar nyelv és irodalom curriculumának
a kidolgozására. A magyar nyelv és irodalom szakos tanárokból álló szakcsoport
élére Varga Erna magyar tanügyi főtanácsost nevezték ki.
- Munkánk során nagy figyelmet
fordítottunk arra, hogy mindkét curriculumot összhangba hozzuk a már meglévő tantárgyi
curriculumokkal. Ezenkívül átnéztük a többi horvátországi kisebbség már meglevő
alaptantervét, illetve más, határon túli alaptanterveket is, melyek segítséget
jelentettek az új curriculumok megírásában – nyilatkozta lapunknak Varga
Erna.
- A munkafolyamatot nehezítette
a koronajárvány, a szakcsoport emiatt több alkalommal csak online módon tudott
egyeztetni. Az A modellen dolgozó szakmai csoport tagjai augusztus 27-én, egy
továbbképzés keretében szeretnék bemutatni az osztálytanítóknak, illetve a magyar
nyelvet és irodalmat tanító általános és középiskolai kollégáknak az új
curriculumot, természetesen tanácsokkal látva el őket az éves tantervek
kidolgozásával kapcsolatban – közölte a tanügyi tanácsos.
Csapó Nándor lapunknak
nyilatkozva köszönetét fejezte ki a szakcsoport tagjainak, hogy ilyen rövid idő
alatt elvégezték ezt a fontos szakmai munkát.
- Örülünk, hogy mostanra
elkészült mindkét curriculum, és szeptembertől már ezek szerint folyik majd az
oktatás. Ez egy hatalmas előrelépés, hiszen az A modell kerettanterve, ami
2006-ban készült el, de csak 2010-ben jelent meg hivatalosan, már elavult. A C
modell Magyar nyelv és kultúra tantárgyat pedig a Pedagógiai Intézet által
jóváhagyott kerettanterv alapján tanították a tanárok – nyilatkozta lapunknak
Csapó Nándor.
Hangsúlyozta, azért lényeges ez
az előrelépés, mert a curriculumok létrehozásával, illetve módosításával a
kisebbségi nyelvek oktatása terén is csatlakoznak az oktatási reformhoz,
melyben az eredménycélok kiemelt szerepet játszanak.
Varga Erna hozzátette, nagyon
fontos az eredménycélok meghatározásánál, hogy mit várunk el a diákoktól, mi
az, amit mindenképpen el kell sajátítaniuk, melyek azok a készségek és
képességek, amelyeket fejleszteni kell az első osztálytól a középiskola végéig,
azaz a központi érettségig.
A curriculáris reformmal az oktatás paradigmájának
megváltoztatására törekszenek, az a céljuk, hogy nagyobb hangsúlyt helyezzenek
az életszerű tudás megszerzésére. A magyar nyelv curiculuma a horvát hivatalos közlöny,
Narodne novine 83/2020.
számában jelent meg.
Kérjük felhasználóinkat, hogy a Külhoni Magyar Sajtószolgálat anyagait minden esetben KMS jelzéssel használják fel.
Az MTVA szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja a KMS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTVA