Romániai Magyar Demokrata Szövetség
Kelemen Hunor: a párbeszédben, a kölcsönös tiszteletben hiszünk, a többség és kisebbség viszonyában ezekre építkezve lehet előrelépni
MÁÉRT - 2017. február 10., péntek 13:16
 Kelemen Hunor: a párbeszédben, a kölcsönös tiszteletben
hiszünk, a többség és kisebbség viszonyában ezekre építkezve lehet előrelépni
A Magyarországi Nemzetközi
Sajtóegyesület (HIPA) meghívására február 9-én, csütörtökön Budapesten tartott
aktuálpolitikai tájékoztatót Kelemen Hunor szövetségi elnök. Az RMDSZ elnöke a
közel harminc fős, nagyrészt Budapesten dolgozó külföldi tudósítókból álló
közönségnek a romániai magyarokat ért jogtiprásokról, a jogállamiság hiányáról
beszélt, az elmúlt időszak jelentős történéseit hangsúlyozva.
Bizalmatlansági indítvány, parlamenti együttműködési
megállapodás
„Helyesen cselekedtek azok, akik az elmúlt napokban kimentek tüntetni.
Mivel bennünket a büntető törvénykönyv és büntetőeljárás témájában nem
kérdezett meg a kormánykoalíció, a mozgásterünk szabad, bíráltuk és bíráljuk is
a kormányt. A szerdai bizalmatlansági indítványon nem lehetett jó szívvel
szavazni, sem a kormány mellett, sem ellene. Leadtuk szavazatunkat, de
tartózkodtunk. Voltak olyan hangok a magyar közösségen belül, akik azt kérték,
hogy bontsuk fel a parlamenti együttműködési megállapodást. Én azt gondolom,
hogy ezt először nekünk ki kell próbálni, meg kell nézni, hogy működik-e a
gyakorlatban. Ha kiderül a következő időszakban, hogy nem, éspedig olyan magyar
ügyekben, kérdésekben nem, amelyekre nagy hangsúlyt fektetünk, a tavaszi
ülésszakot követően felbontjuk a megállapodást.”
A jogállamiság hiányáról
„Sajnos, ma Romániában nem lehet jogállamról beszélni, a törvények egy
részét nem tartják be. A hatalmi ágak nincsenek egyértelműen szétválasztva,
egyes intézmények pedig semmilyen ellenőrzést nem fogadnak el. Az
alkotmánybíróság döntéseit nem tudja, nem akarja érvényesíteni sem a parlament,
sem a kormány. A törvényhozás alig-alig működik, a kormány számtalanszor
megkerüli a parlamentet. De a kormány sem működik – az egészségügyi
minisztérium tavaly csupán hatvanöt százalékot költött el költségvetéséből,
beruházásokra semmit. És ez majdnem így van a többi tárca esetében is, van ahol
jobb, van ahol rosszabb a helyzet. Romániában valós társadalmi igény van arra,
hogy felszámolják a korrupciót, amit magam is támogatok. A probléma az, hogy a
büntető törvénykönyv és a büntetőeljárás, a törvénykezés nem tiszta. Az
igazságszolgáltatás gumitörvényeken alapszik. Emellett mindenki számára
egyértelmű, hogy a titkosszolgálatokat összekapcsolták a korrupcióellenes
ügyészséggel – 2016 tavaszáig titkosszolgálati megfigyelések adataira is
építhettek váddossziét. Azóta, bár született egy olyan döntés, miszerint
alkotmányellenes ez az eljárás, nem egy példa van arra, hogy továbbra is így
jár el a DNA.”
Büntető törvénykönyv és büntetőeljárás
„2009 óta három alkalommal is úgy módosították a kormányok a büntető
törvénykönyvet és perrendtartást, hogy azt egyszer sem előzte meg parlamenti
vita. Az alkotmány ezt lehetővé teszi, a probléma az átláthatóság hiányában
van. Ez idáig több mint 40 olyan alkotmánybírósági döntés született, amely
alkotmányellenesnek nyilvánította a büntető törvénykönyvet és büntetőeljárást.
Az első tanulság az, hogy nem szabad a parlamentet megkerülve törvénykezni. A
második, hogy az alkotmánybíróság döntéseit figyelembe véve kell módosítani a
büntető törvénykönyvet és -eljárást. A legfontosabb, hogy a büntető
törvénykönyvnek világos előírásokkal kell rendelkeznie. Ebből egyiket sem tudta
teljesíteni a román törvényhozás az elmúlt időszakban.”
A hatalommal való visszaélés
„Mindössze öt európai uniós tagállam büntető törvénykönyvében szerepel a
hatalommal való visszaélés, a Romániájéban ez az előírás 1969-ből származik. Az
alkotmánybíróság tavalyi döntése értelmében – amely egyben a Velencei Bizottság
javaslata is – tisztázni kell, hogy mit is jelent ez a törvény a gyakorlatban.
Jelenleg a DNA-nál kétezer olyan dosszié van vizsgálat alatt, amely a
hatalommal való visszaélés vádjára épül, több mint ezer esetében pedig bírósági
eljárást kezdeményeztek. Ezzel pedig kezdeni kell valamit. A mostani kormány,
sajnos, rosszul nyúlt hozzá a büntető törvénykönyvhöz és büntetőeljáráshoz. Azt
a látszatot keltette, hogy saját politikusait szeretné megmenteni, mégpedig
sürgősségi kormányrendelettel, minden transzparenciát nélkülözve, nem beszélve
arról, hogy az alkotmánybíróság negyven döntését sem vette figyelembe. Tavaly a
Ciolo?-kabinet szintén sürgősségi kormányrendelettel módosította a Btk.-t és
büntetőeljárást, akkor nem háborodott fel senki. A feszültség a társadalom
szintjén most élesedett ki. Nem fogadják el az emberek, és ez jogos, hogy a
kormány megkerüli a parlamentet, azt, hogy nincs transzparencia, nincs
közvita.”
A marosvásárhelyi római katolikus gimnázium ügye
„1949-ben a kommunista karhatalom egyházi iskolákat záratott be Romániában,
köztük a római katolikus egyház iskoláit is. A törvényeink jelenleg lehetővé
teszik, hogy az egyházak visszakapják ingatlanjaikat, iskolákat nyissanak.
Természetes, hiszen a kommunista diktatúra elrabolta a vagyonukat.
Marosvásárhelyen a római katolikus egyház újra is indította azt az iskolát,
amelyet 1949-ben zártak be, és amely ellen 2016-ban eljárást indított a
korrupcióellenes ügyészség. Házi őrizetbe zárta a főtanfelügyelőt, hatósági
felügyelet alá helyezte az igazgatót. A vád: visszaéltek hivatali hatalmukkal,
a DNA szerint valahol hiányzott egy jóváhagyási papír az iskola alapításakor.
Ma nem tudni, hogy az a 400 gyermek, aki ott tanul, hol folytathatja jövő évtől
az iskolát. Ha volt egy adminisztratív hiba, annak adminisztratív szankciót kéne
feltételeznie, közben pedig büntetőeljárás van folyamatban. Ez az eset is azt
bizonyítja, hogyan lehet visszaélni azzal, hogy a büntetőeljárásban nincs
definiálva a hatalommal való visszaélés. Meggyőződésem, szükség van a DNA-ra,
arra, hogy legyen valaki, aki a korrupciós ügyeket kivizsgálja, de pontosan meg
kellene húzni a határvonalat, hogy hol kezdődik a munkajogi, polgárjogi, és hol
a büntetőjogi felelősség. Hogy ne az ügyész döntse el, hogy egy
iskolaindításkor adminisztratív hiba történt, vagy büntetőjogi esetről
beszélhetünk.”
A többség és kisebbség viszonya
„A politikai eszközökön túl semmilyen más eszközt nem tudok elképzelni a
kisebbségek helyzetének orvoslására. A párbeszédben, a rációban, a kölcsönös
tiszteletben, érvekben hiszünk, abban, hogy csakis ezekre építkezve lehet
előrelépni. Az elmúlt 27 év választásai során, amikor az RMDSZ a mérleg nyelve
lehetett, adminisztratív eszközökkel tartottuk egyensúlyban a romániai
politikát. Ahhoz, hogy Románia Parlamentjében előre lehessen lépni, mindig szükség
van egy másik partner 44 százalékára. Nekünk pragmatikusaknak kell lenni,
partnereket kell keresni egy-egy ügyhöz.”
EU és NATO
„Mi, RMDSZ-ként mindig arra törekedtünk, hogy politikai eszközökkel
érvényesítsük a romániai magyar emberek törekvéseit. Ugyanakkor nekünk már az
első pillanattól nagyon fontos volt, hogy Románia az EU-hoz, a NATO-hoz
csatlakozzon, két olyan értékrendet képviselő politikai szövetséghez, amelyben
a kisebbségi jogokat tiszteletben tartják. Látni kell, hogy 2007-et, az Európai
Unióba való belépést követően Románia már nem ragaszkodik azokhoz a
kritériumokhoz, amelyeket azelőtt csatlakozási feltételekként szabtak meg neki.
Ezt pedig a kisebbségek, a romániai magyar közösség tagjai érzik meg a
leginkább, a leghamarabb.”
Árnyékjelentés a kisebbségi keretegyezményről,
árnyékjelentés a Regionális és Kisebbségi Nyelvek Európai Charta romániai
alkalmazásáról
„Tavaly két árnyékjelentést is kidolgoztunk. Az elmúlt 4-5 év olyan
problémáit vázoljuk fel ezekben, amelyek magyar embereket érintenek, amelyekről
úgy gondoljuk, hogy orvoslásra szorulnak. Van törvényünk arra, hogy a
közigazgatásban milyen körülmények között lehet az anyanyelvet használni, de a
húsz százalékos küszöböt, a kétnyelvű feliratokra vonatkozó rendelkezéseket
nagyon sok helyen nem tartják be. A nyelvi jogokra vonatkozó törvények nagy
részét is 2007 előtt fogadta el a parlament. Ezután minden lelassult, egyedül
az oktatási törvényt sikerült 2011-ben elfogadni, amikor kormányon voltunk. Ez
az anyanyelvű oktatást kétségkívül kiszélesíti, de két előírását mindmáig nem
alkalmazzák. A tapasztalat az, ha van egy külső nyomás, elvárás-rendszer, akkor
ahhoz Románia is igazodik. Az 1990-es években Amerika, utána az Európai Unió
volt az a tényező, amelyhez igazodnia kellett az országnak.”
1 csatolt webcím http://rmdsz.ro
Kérjük felhasználóinkat, hogy a Külhoni Magyar Sajtószolgálat anyagait minden esetben KMS jelzéssel használják fel.
Az MTVA szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja a KMS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTVA
Forrás: Külhoni Magyar Sajtószolgálat
Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap 2013 © Minden jog fenntartva.
|