Bukarest Erdély- és fejlődésellenes az Erdélyi Magyar Szövetség szerint
MÁÉRT - 2021. június 13., vasárnap 14:40
A román országos
helyreállítási terv (PNRR) újabb mérföldkő az egymást rövid időn belül követő
bukaresti kormányok uniós forráslehívásának rögös és szégyenteljes útján,
hiszen annak számos része szorul javításra, noha – a hazai ellenzéki állításokkal
szemben – az Európai Bizottság nem utasította vissza. A kiszivárgott részletekből mégis kiderült, hogy nem egy fejezete sikeredett
arcpirítóan felületesre. Különösen érthetetlen ez annak fényében, hogy a PNRR
forrásai korábban nem látott forrástöbbletet hoznak majd az állami és önkormányzati
beruházások számára – véli az Erdélyi Magyar Szövetség, hozzátéve: ennek
kapcsán sikkadt el egy a tervhez kapcsolódó, Erdély és a Partium szempontjából
létkérdést jelentő fontos részlet, jelesül a várható fejlesztési pénzek
autópályaépítésre szánt részének régiós elosztása.
Az EMSZ közleményében leszögezi: „Ténykérdés,
hogy a romániai autópályaépítés elmúlt harminc évének különböző
ügyei már-már a vicc kategóriájába tartoznak, ugyanakkor az autópályák
hiányából következő gazdasági károk és a katasztrofális közlekedési viszonyok
miatt bekövetkezett számtalan haláleset miatt egyikünknek sem lehet oka a
vidámságra. Három
évtizede érthetetlen a bukaresti kormányzatok vonatkozó stratégiája, mely miatt
elsősorban a román főváros körüli pályaszakaszok épültek, s csak nagy
nehézségekkel sikerült félig-meddig elkészülnie az Európai Unióval való
összeköttetést biztosító dél-erdélyi autópályának. Ugyanakkor erdélyi magyar szempontból még
kevesebb okunk van az elégedettségre, hiszen dacára annak, hogy 2004 óta már öt
parlamenti választási kampányban is megígérték az észak-erdélyi sztrádát, a több
mint 400 kilóméternek 17 év alatt még a negyede sem készült el. Joggal
vártuk volna el tehát, hogy most, amikor uniós forrás is rendelkezésre áll
majd, és kormányzati tényező is vagyunk, lesz érdemleges előrelépés. Azonban
ismét csalódnunk kellett, hiszen az országos helyreállítási terv Európai
Bizottsághoz benyújtott, végleges változatában Románia összesen nyolc
autópályaszakasz (434 kilométer) megépítését vállalja 2026-ig, ezek azonban
egyáltalán nem kapcsolódnak az európai autópálya-hálózathoz, s főként Kárpátokon
túli városokat kötnek össze egymással, lényegében nulla hasznot hozva ezzel az
ország gazdaságának."
Mint kiderült, a balliberális kormány a
következő sztrádaszakaszok megépítéséhez kéri az EU támogatását: Ploiesti–Bodzavásár (63 km), Bodzavásár–Foksány (83
km), Foksány–Bákó (96 km), Bákó–Páskány (82 km), Leghin–Páskány (34 km), Marizsna–Holgya
(9 km), Magyarnádas–Vaskapu (42 km), Marosvásárhely–Nyárádszereda (25 km).
Magyarán míg Bukarest és Moldva összekötésére 358
km épül a következő négy évben, addig az észak-erdélyi pálya 42, a dél-erdélyi
pálya 9 és a Székelyföld északi részébe tervezett sztráda 25 kilométernyit
bővül, illetve épül uniós forrásokból. Ami pedig a mindannyiunk számára fontos
és a Magyarországgal (és az Európai Unióval) való összeköttetést teljessé tévő
Kolozsvár–Nagyvárad szakaszt illeti, maradnak a hazai források, illetve a Bihar–Bisztraterebes
szakasz esetében kiszivárogtatott
újabb és sokadszori szerződésbontás várható bekövetkezte."
Az Erdélyi Magyar Szövetség a fentiek fényében a nyilvánosság
tájékoztatására szólítja fel – pártállástól függetlenül
– valamennyi erdélyi kormányhivatalnokot, és arra, hogy vizsgálják felül az országos helyreállítási tervet, illetve a hiánypótlási időszakot
kihasználva módosítsák az infrastruktúrafejlesztés
autópályaépítésre vonatkozó részét, hogy az Európai
Unióval való összeköttetést szolgáló szakaszok kapjanak prioritást. Ugyanakkor
az autópályák tervezésekor és kivitelezésekor legyenek tekintettel arra, hogy
azok ne befolyásolják hátrányosan a lakosság megszokott életkörülményeit, s ne
képezzenek mesterséges határt települések között úgy, hogy azok lakói csak
jelentős többletkilométerek megtétele után érintkezhetnek csak.
Kérjük felhasználóinkat, hogy a Külhoni Magyar Sajtószolgálat anyagait minden esetben KMS jelzéssel használják fel.
Az MTVA szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja a KMS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTVA