Ha kell, tüntetnek is az autópályák hiánya miatt
MÁÉRT - 2021. június 21., hétfő 08:41
Két időszerű témában tartott sajtótájékoztatót
Nagyváradon Csomortányi István, az Erdélyi Magyar Néppárt elnöke, az Erdélyi
Magyar Szövetség társelnöke.
Tizenhét éve húzódik az észak-erdélyi
autópálya építése, Biharban pedig ahelyett, hogy épülne az újabb szakasz,
szerződésbontásról lehet hallani. A pandémiás válsághelyzet miatt az
építőanyagok ára az egekig szökött, így nem meglepő, ha a kivitelező meggondolja,
hogy elvégezze a munkát ilyen feltételek mellett – mutatott rá a néppárt elnöke.
Beszédes szám, hogy a 2004 óta húzódó,
tragikomédiába hajló ütemű autópályaépítés ideje alatt 13 kormány 21
közlekedési minisztere 97 kilométer kivitelezésére volt képes. Ez amellett,
hogy teljes romániai politikai osztály csődjét jelenti, rávilágít arra a
tényre, hogy a szocialistáktól a liberálisokon át az RMDSZ-ig bezárólag minden
párt képviselői legalább egy tucat alkalommal megígérték, hogy az autópálya
kérdése megoldódik. Az RMDSZ egyenesen 2016-os kormányra lépése feltételéül
szabta az autópálya megépülését, ami innen, 2021-ből nézve jól láthatóan nem
sikerült – fűzte hozzá a pártelnök.
Az autópályák kérdésének az ad szomorú
aktualitást, hogy a román országos helyreállítási terv (PNRR) keretében
elkölthető hatalmas összegeket nem a megkezdett, majd félbehagyott projektekre
fordítják, hanem teljesen újakat dolgoztak ki, így az észak-erdélyi
(Bors–Brassó) autópálya csak mintegy harminckilométernyi szakaszára jut ebből
a forrásból. Az országos helyreállítási terv értelme éppen az lett volna, hogy
a létfontosságú, elakadt terveket kilendítse a holtpontról, ezért érthetetlen
az illetékesek hozzáállása a kérdéshez. Éppen ezért a Néppárt – amennyiben
valóban szerződésbontásra kerül a sor – félpályás útlezárással szeretné a hazai
és nemzetközi közvélemény figyelmét felhívni a kérdésre. „Nekünk létkérdés az
autópálya, de Bukarestnek is az lenne az érdeke, hogy az infrastrukturális
hálózat Európával kösse össze az országot, ne pedig Moldovával” – fogalmazott a
Néppárt elnöke. A Nagyvárad–Kolozsvár szűk közlekedési folyosó gyakori halálos
balesetek helyszíne, ez is sürgeti, hogy tizenhét év után végre megnyugtatóan
rendeződjön ennek a szakasznak a helyzete.
Másodsorban Csomortányi elmondta, tartják
magukat ahhoz a megoldási javaslathoz, mely a kulturális minisztérium
hatáskörébe utalná a nagyváradi színházak működésének finanszírozását,
konkrétan a bérek és más működési költségek tekintetében. A magyar és a román
teátrum önállóságának teljes megőrzését ez szavatolná, ha már a megyei
közgyűlés nem képes vagy nem hajlandó a teljes finanszírozásra. A pártelnök
elmondta: online és papír alapon is zajlik az aláírásgyűjtés a színházak ügyében,
ezt természetesen folytatják a nyári szabadságolások idején is, még akkor is, ha
a többi politikai-társadalmi szervezet nem igazán reagált a kezdeményezésükre.
Kérjük felhasználóinkat, hogy a Külhoni Magyar Sajtószolgálat anyagait minden esetben KMS jelzéssel használják fel.
Az MTVA szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja a KMS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTVA