Erdélyi Magyar Szövetség
Ellenzik Sepsiillyefalván az autópálya új nyomvonalát
MÁÉRT - 2022. február 3., csütörtök 22:36
Váratlanul új nyomvonalat jelöltek ki az
A13-as, Háromszéken is áthaladó majdani romániai autópálya Illyefalva melletti
szakaszának. Az új nyomvonal Aldoboly és Illyefalva mellett nem keletről, hanem
nyugatról halad el, túlságosan közel a házakhoz, ami a megnövekedő zajszint és
környezetszennyezés mellett a földek igen nagy részétől is elvágja a gazdákat.
Aldobolyban a megművelhető területek 80 százaléka, Illyefalván pedig ezek bő
kétharmada kerül az autópálya túloldalára, ha ezen a nyomvonalon építik meg az
utat, valamikor…
Az illyefalvi képviselő-testületnek az Erdélyi
Magyar Szövetség (EMSZ) színeiben megválasztott két tagja, Albert Jenő és Benkő
Árpád egy sajtótájékoztatón adott hangot annak, hogy Illyefalva község két
települését, Aldobolyt és magát Sepsiillyefalvát is negatívan érinti a
Brassó–Bákó autópálya nyomvonala, amelyet teljesen váratlanul más irányba
kanyarítottak a korábban közölt változatokhoz képest.
Hangsúlyozták: nem ellenzik, sőt, maguk is
szükségesnek tartják az autópályát, csak azt kifogásolják, hogy mindkét falu
számára a legelőnytelenebb helyre tervezik. Ez nem csupán a saját véleményük,
ugyanis sokan megkeresték őket az elmúlt napokban, így a tágabb közösség
sérelmeinek próbálnak hangot adni.
A képviselők szerint az elégedetlenség
elkerülhető lett volna, ha előzőleg az emberekkel is tanácskoznak. Albert Jenő
szerint a megyei tanácsnak a polgármesterekkel és az önkormányzati
képviselőkkel is egyeztetnie kellett volna, de a polgármesterrel is csak utólag
beszéltek, és akkor is titoktartásra kötelezték. Hogy lehet titkos egy ilyen
döntés? – tette fel a kérdést.
A továbbiakban felvázolta: ez a nyomvonal
egyes házak mögött 150–200 méterre halad el, és ráadásul mindkét falu
hosszában, a főúttal nagyjából párhuzamosan, ami azt jelenti, hogy az egész
lakosságot zavarni fogja a forgalom, a csend és a jó levegő helyét pedig
átveszi a zaj és a légszennyezés. Távolabb, fentebb azért nem lehet vinni, mert
akkor a Natura 2000-es védett területeket veszélyeztetné az autópálya. De
megépíthetnék egy más nyomvonalon, amely csak Aldoboly déli sarkához lenne
közel, és attól kezdve lehetne úgy vezetni, hogy minden településtől (Aldoboly,
Illyefalva, Kökös, Kilyén, Szotyor) egy-másfél kilométerre legyen, nagyjából
középen.
Benkő Árpád elfogadhatatlannak tartja, hogy a
két falut szinte súrolja az autópálya – van, ahol a jóváhagyott nyomvonal 50
méterre halad el a kerítéstől –, ilyent még sehol sem látott. Az sem mellékes,
hogy a falvak nyugati határában vannak a jobb minőségű földek, tehát ilyen
szempontból is nagyobb lenne a kár. A község már eddig is sok területet
veszített, az 1990 utáni visszaszolgáltatások során az aldobolyi határból
legalább 80 hektár került át Vámoshídhoz, és az illyefalviaktól is adtak más
falvaknak, ami pedig megvan, az egyre jobban felértékelődik – magyarázta. Azt
is sérelmezi, hogy erről az ötödik nyomvonalról senki sem tájékoztatta őket
hivatalosan, még az a két RMDSZ-es megyeitanács-tag sem tudott róla, aki a
községben lakik.
A képviselők leszögezték, hogy még nem késő
változtatni. Minden érintettnek beleszólása kell hogy legyen az életét
befolyásoló döntésekbe, épp ezért falugyűlés összehívását tervezik, szükség
esetén aláírásgyűjtést is indítanak, hogy megpróbálják jobb belátásra, vagyis a
nyomvonal módosítására bírni az illetékeseket.
Kérjük felhasználóinkat, hogy a Külhoni Magyar Sajtószolgálat anyagait minden esetben KMS jelzéssel használják fel.
Az MTVA szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja a KMS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTVA
Forrás: Külhoni Magyar Sajtószolgálat
Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap 2013 © Minden jog fenntartva.
|