Semmilyen formában nem támogatja a központosított állami berendezkedés erősítésére tett törekvéseket az közigazgatási kódex parlamenti vitáján az RMDSZ
MÁÉRT - 2018. február 27., kedd 14:42
„Az új közigazgatási törvénykönyv az állami
hatóságoknak és a prefektusi intézménynek szán nagyobb szerepet a helyi
hatóságokkal, önkormányzatokkal szemben, megerősíti a prefektus
hatalmát, aki a közösségeink választott önkormányzatait akadályozhatja
majd a helyi közösségi ügyek véghezvitelében. Olyan jogköröket biztosít
számukra, amelyekkel eddig nem rendelkeztek, és egyértelműen a
központosított államot erősíti. Az RMDSZ mindig az önkormányzatiságot, a
helyi autonómiát képviselte, meggyőződésünk, hogy a központi hatóságok
és a prefektus jogkörét csökkenteni kellene, és nem növelni. Ezért ebben
a formában nem fogjuk támogatni ezeket a rendelkezéseket és magát a
közigazgatási törvénykönyvet. Aggasztónak tartjuk továbbá, hogy a
jogszabálytervezetben olyan új elvek szerepelnek, amelyeknek nincs
alkotmányossági hátterük, és amelyek ellentmondanak a demokrácia
elveinek. Amennyiben a jelenlegi formájában lépne életbe a törvény, az
állam érdekeire hivatkozva bármikor egy tollvonással szembe lehet menni
az egyén, egy csoport vagy egy helyi közösség jogaival, érdekeivel” –
magyarázta Cseke Attila, az RMDSZ szenátusi frakcióvezetője a
közigazgatási törvénykönyv keddi szenátusi szakbizottsági vitáját
követően.
Az RMDSZ szakpolitikusa beszámolt arról, hogy a héten
elkezdődött a közigazgatási törvénykönyv vitája a szenátus jelentéstevő
szakbizottságában. Négy heten keresztül vitatják a tervezetet a
bizottságban, ezt követően a szenátus plénuma elé kerül, amely első
házként szavaz majd a kezdeményezésről.
„Az első ülésen az általános elvek, a központi közigazgatásról, a
prefektusi és a dekoncentrált intézményekről szóló rendelkezések
bemutatása és megvitatása folyt. Az eddig megvitatott cikkelyek sajnos
olyan elveket is tartalmaznak, amelyekkel nem értünk egyet. A tervezet
kimondja például, hogy a közigazgatási intézményeknek kötelességük
elsősorban a közérdeket szolgálni az egyén és az esetleges csoportok
érdekei előtt, és megfogalmazza azt, hogy az országos nemzeti közérdek
prioritást élvez a helyi közérdekkel szemben. Ez a központosított
államra jellemző elv, illetve súlyos demokrácia-deficitre utal. A jól
működő, kiteljesedett demokráciákban az egyén, valamint a csoportok
érdekei és jogai – sok esetben akár bírósági határozatokon keresztül is –
elsőbbséget élveznek az állami érdekkel szemben. Ma ezzel szemben azt
látjuk Romániában, hogy egy olyan rendelkezést akarnak bevezetni, amely
homlokegyenest szembe megy a nyugati demokráciák elveivel és
gyakorlatával” – magyarázta Cseke Attila.
A közigazgatási törvénykönyv tervezete olyan rendelkezéseket vezet be
a prefektus intézményével kapcsolatban, amelyek komoly visszaélésre
adhatnak lehetőséget – mutatott rá az RMDSZ közigazgatási szakpolitikusa.
„Jelenleg a prefektus ellenőrzi a helyi és megyei önkormányzati vezetők
által kiadott közigazgatási rendelkezéseket. Ezt a jogkört kiegészítené
a törvény azzal, hogy a vizsgálatot a prefektus a helyi önkormányzatok
székhelyén is megteheti. A prefektust gyakorlatilag vizsgálati,
ügyészségi hatáskörrel ruháznák fel. Ez elfogadhatatlan hiszen a
prefektus nem igazságszolgáltatási személy, nem rendelkezhet
igazságszolgáltatási jogkörökkel. Azt is vitathatónak látjuk, hogy a
prefektust minden egyes olyan ellenőrzésről előzetesen tájékoztatni
kell, amelyet az illető megyében valamely minisztérium, vagy bármely
dekoncentrált intézmény kilátásba helyez” – fogalmazott Cseke Attila.
A frakcióvezető azt is elmondta, az RMDSZ álláspontja szerint
decentralizálni kellene több olyan hatáskört, amelyek a prefektushoz
tartoznak jelenleg: „ilyen az útlevelek kibocsátásának hatásköre,
javasolni fogjuk a szakbizottsági munkálatok során, hogy ez a megyei
tanácsok hatáskörébe kerüljön.”
Cseke Attila beszámolt arról is, téves már maga a prefektusi intézmény elhelyezése is a közigazgatási törvénykönyvben. „Arra
utal, hogy a prefektusi intézményt az előterjesztők tovább akarják
erősíteni. A prefektus egy kinevezett tisztség, míg a helyi
önkormányzati tisztségek választott tisztségek, mind a polgármester,
mind a megyei tanácselnök, mind a helyi és megyei tanácsosok. A román
alkotmány sorrendben a helyi önkormányzati vezetőket szabályozza le,
csak ezt ezután következik a prefektusi intézmény. A közigazgatási
kódexben ezt meg kívánják fordítani, ami azt sugallja, hogy a
prefektusnak szán nagyobb fontosságot és szerepet. Mindez
elfogadhatatlan számunkra” – hangsúlyozta az RMDSZ politikusa.
1 csatolt webcím
http://rmdsz.ro
Kérjük felhasználóinkat, hogy a Külhoni Magyar Sajtószolgálat anyagait minden esetben KMS jelzéssel használják fel.
Az MTVA szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja a KMS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTVA