Horvátországi Magyarok Demokratikus Közössége
Karanténba szorult oktatás
MÁÉRT - 2020. március 26., csütörtök 11:11
A
koronajárvány terjedését egyre erőteljesebb lépésekkel próbálják kordában
tartani. Ideiglenesen bezárták a tanintézményeket is, helyette bevezették a
távoktatást, ami változást hoz a tanárok, diákok és szülők hétköznapjaiba is. A
rendszer működőképességéről kérdeztünk igazgatót, tanárt, tanulót.
A koronavírus-járvány lassítása céljából március 16-ától
először egy hónapra bezárták az iskolákat és az óvodákat. Az általános iskolák
alsó tagozatos tanulói számára a horvát közszolgálati televízió (HRT) közvetíti
a tananyagot, míg a felső tagozatosok, a középiskolások és a felsőoktatási
intézmények diákjai távoktatásban részesülnek, úgynevezett virtuális
osztálytermeken keresztül. Ez alól nem képeznek kivételt magyar tannyelvű oktatási
intézményeink sem.
A laskói
iskola minden diákja számára elérhetővé tette az online rendszert
Kovačević Anna, a laskói általános iskola igazgatónője
lapunknak nyilatkozva elmondta, múlt hét elejétől intézményükben is beindult a
távoktatás.
- Létrehoztuk a virtuális osztályokat, segítettünk azokon
a gyerekeken, ahol az online tanulás feltétele nem volt adott, például eszközt
biztosítottunk azok számára, akik nem rendelkeztek telefonnal, táblagéppel, így
elmondhatom, hogy minden diákunk részt tud venni a távoktatásban – mondta Kovačević
Anna.
Az alsó tagozatosok esetében a távoktatás Laskón is a
köztévé által közvetített tanórák követésében merül ki. Ezen kívül a tanárok
különféle telefonos és online rendszereken, közösségi hálón keresztül küldik az
anyagot és várják a diákok házi feladatait írásos dokumentum, vagy akár fénykép
formájában. Beindították az ún. virtuális tanterem-rendszert is, melyen
keresztül az intézmény tanárai, diákjai kapcsolatban állnak egymással.
- A pedagógusok otthonról dolgoznak, a gyerekek sem panaszkodnak
az otthonról való tanulásra, így eddig működőképesnek mondható a rendszer. Úgy
vélem, mindannyiunknak szükséges tartanunk magunkat az ideiglenes szabályokhoz,
hiszen a járvány nem gyerekjáték, még ha egyelőre nehezen is fogjuk fel, ami
körülöttünk és velünk történik – nyilatkozta lapunknak Kovačević Anna
igazgatónő.
A személyes
kapcsolat hiányzik a távoktatásból
Dobó Klárától, a Vörösmarti Általános Iskola csúzai
tagozatának tanítónőjétől megtudtuk, az alsós tagozat számára a Viber telefonos
csoporton keresztül folyik az oktatás.
- A feladatokat a szülő telefonjára küldjük, aki, miután
a gyerek papíron megoldotta, lefényképezi, és visszaküldi a kész munkákat. Mi
pedig visszajelzünk nekik, de csak írásbeli értékelést kapnak, számbeli
osztályzatot nem adunk a házi feladatra – mondta a tanítónő.
Hozzátette, a néhány napos tapasztalat azt mutatja, hogy
a szülők megértően viszonyulnak ehhez a rendszerhez, technikai nehézségek
sincsenek. Viszont – jegyezte meg – a személyes kapcsolat hiányzik az
oktatásból, ezért bízik benne, hogy mihamarabb visszaáll a rend.
A
felsőoktatásban nem most kezdték a távoktatást
Az egyetemi oktatásban könnyebben alkalmazkodtak az
online rendszerhez, állíja Lehocki Samardžić Anna, az eszéki bölcsészkar Magyar
Nyelv és Irodalom Tanszékének vezetője. Amikor telefonon hívtam, épp órát
tartott a „virtuális tantermen” keresztül, melyet kari szinten hoztak létre a
tanárok és hallgatók részére.
- Ahogy a híradóban hallom, az általános és középiskolai
oktatásban gondok akadtak az online rendszerrel. Nálunk nem jelentkeztek
problémák, rendesen tudunk órákat tartani. Ennek talán az lehet az oka, hogy a
felsőoktatásban már régóta jelen van ez a fajta munka, a levelezős hallgatókkal
így dolgozunk. A távoktatásban egy teljes informatikai „stáb” van a tanárok
segítségére – mondta a tanszékvezető.
Hozzátette, követik a híreket, figyelik az e-maileket,
hogy naprakészek legyenek a változásokat illetően, igyekeznek kihozni a
legjobbat a kényszerhelyzetből.
Megkérdeztünk egy egyetemistát is a helyzettel kapcsolatban.
Pálinkás Júlia második éve az eszéki egyetem matematika-számítástechnika szakos
hallgatója.
- A tananyag nagy részét az interneten kapjuk, nekem
mégis hiányoznak az előadások, főleg a nehezebb tárgyakból, mert így a tananyag
megértése több időt igényel – mondta Júlia, hozzátéve, működőképesnek találja
az online rendszert.
Kérjük felhasználóinkat, hogy a Külhoni Magyar Sajtószolgálat anyagait minden esetben KMS jelzéssel használják fel.
Az MTVA szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja a KMS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTVA
Forrás: Külhoni Magyar Sajtószolgálat
Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap 2013 © Minden jog fenntartva.
|