Horvátországi Magyarok Demokratikus Közössége
Másfél éve főosztályvezetőként az oktatási minisztériumban Zágrábban
MÁÉRT - 2020. április 23., csütörtök 12:06
Csapó Nándor,
a zágrábi Oktatási és Tudományos Minisztérium nemzetiségi főosztályának vezetője
hivataluk jelentősebb projektjeiről beszélt lapunknak. Ezek között szerepel a
kisebbségi tankönyvek kiadása, valamint a nemzeti kerettanterv megreformálása
is.
Másfél éve, hogy - Jankovics Róbert parlamenti
képviselőnk közbenjárására – újraindították a nemzetiségi főosztályt az
oktatási tárcán belül, melynek élére Csapó Nándor, az eszéki magyar
iskolaközpont volt szaktanára, a Horvátországi Magyar Pedagógusok Fórumának
(HMPF) elnöke került. A horvátországi nemzeti kisebbségek oktatási kérdéseivel
foglalkoznak.
Lapunknak elmondta, eddigi legjelentősebb feladatuk a tantárgyi
reform újraindítása volt.
- A kisebbségi nyelvek kerettantervének kidolgozása
2015-ben kezdődött. Ez a feladat szakemberek híján az utóbbi időben leállt,
ezért újra kellett indítani. Elmondhatom, hogy mostanra munkánk végéhez értünk
– mondta Csapó Nándor, hozzátéve, elkészült nemzeti kerettantervvel
rendelkeznek az olasz, a szerb és a cseh kisebbségi oktatás számára, a szlovák
és a magyar kerettanterveken pedig még dolgoznak.
- A curriculáris reformmal az oktatás paradigmájának
megváltoztatására törekszünk, az a célunk, hogy nagyobb hangsúlyt helyezzünk a
gyakorlati tudás átadására. Inkább afelé mozdítanánk az oktatást, hogy a diák
megtanuljon tanulni. Ahelyett, hogy a tanár „bemagoltatja“ velük a tananyagot,
inkább azt tartjuk szem előtt, hogy valóban megértsék, a gyakorlatban is
használni tudják a megszerzett tudást, az eredménycélokra figyelünk oda –
hangsúlyozta a főosztályvezető.
Megjegyezte, ehhez pedig nemcsak az kell, hogy
megváltozzon a nemzeti alaptanterv, a tanárok módszereinek a megváltoztatására
is szükség van.
Aktuális
projektjük a kisebbségi tankönyvek kiadása is
Ahogy régebben, úgy az oktatási minisztérium most is a
nemzetiségi oktatással megbízott főosztályon keresztül támogatja a kisebbségi
tannyelvű oktatási anyagok fordítását, szerzői tankönyvek kidolgozását.
- Ez most még inkább fontos és kifejezésre jut azáltal,
hogy az aktuális iskolaévtől sor kerül az új curriculum frontális bevezetésére.
Így néhány általános iskolai és gimnáziumi osztály számára új, horvát nyelvű
tankönyvek készültek. Ezen könyveket kell lefordítani a kisebbségi nyelvekre,
ami most van folyamatban. Sajnos mindig késünk egy évet a
tankönyvek kiadásával, amit nemcsak a fordítási munka lassít, hanem a
tankönyvválasztás folyamata is. A tankönyvek kiválasztására általában nyár
elejéig kerül sor, s csak ezután kezdhetnek neki a fordítói munkának a
kisebbségi tankönyveket forgalmazó kiadók – mondta Csapó.
A főosztálynak számos egyéb programja is van – tette
hozzá –, ide tartozik a különböző nyári iskolák és a kisebbségi oktatásban
dolgozó tanárok továbbképzéseinek támogatása, kiadványok, vetélkedők, szemlék
és egyéb programok megvalósítása is. A főosztály feladata természetesen a nemzetiségek
nyelvén folyó oktatás megszervezése, részt vesz az ezt érintő szabályok
kidolgozásában is.
Épül a
tanmedence a kopácsi ifjúsági központban
Csapó Nándor a HMPF elnökeként a kopácsi Ifjúsági Központ
és Tangazdaság körüli munkálatokról is beszélt. Elmondta, megkezdődött a
tanmedence építése, ezenkívül egy sportpálya, valamint egy fóliasátor építése
is a terveik között szerepel.
- A járványhelyzet miatt sajnos néhány hetet csúszunk
terveink megvalósításával, de remélem, sikerül behozni a lemaradást. A
tanmedence az óvodaprogram támogatásából készül el, alaprendeltetése pedig,
hogy az óvodásoknak és az alsósoknak biztosítson úszástanulási lehetőséget –
mondta, hozzátéve, számos tervük volt az idei évre vonatkozóan, melyekre
pályáztak is, azonban a pandémia miatti korlátozások függvénye, hogy megvalósulnak-e.
A jelenlegi
helyzetből mindannyian tanulhatunk
Csapó elmondta, főosztályvezetői munkájára nincs
különösebb hatással a járványhelyzet, a minisztériumban megszakítás nélkül
folyik a munka, csupán annyiban tér el a megszokottól, hogy feladatai egy
részét otthonról látja el.
Az online oktatás nemcsak főosztályvezetőként, hanem volt
pedagógusként, családapaként is érinti, ezzel kapcsolatban is kifejtette
véleményét.
- Azt a gondoskodást és odafigyelést, amit megszokott
keretek között a tanároktól kapnak a diákok, most a szülőnek kellett átvennie, főleg az alsós osztályokba járó gyermekeknél.
Maguknak a tanároknak is alkalmazkodniuk kellett a helyzethez, változtatniuk
kellett oktatási módszereiken, rákényszerültek, hogy átálljanak a digitális
rendszerre.
- Személyes rálátásom is van a helyzetre, a fiam
középiskolás, a feleségem pedig tanár, s látom, hogy milyen plusz
erőfeszítéseket kell a távoktatásba fektetniük. Akik eddig idegenkedetek a
digitális eszközök használatától, most biztos, hogy megtanulják kezelni a
számítógépeket, mobiltelefonokat, szoftvereket. További pozitívumnak számít,
hogy azok a gyerekek, akik a tanteremben visszahúzódóbbak, az otthoni munka
során jobban kifejezésre tudnak jutni – mondta Csapó Nándor, hozzátéve, tanárnak,
diáknak és szülőnek is olyan új kihívásokkal kellett szembenézniük, amelyekből
mindnyájan tanulhatnak.
Kérjük felhasználóinkat, hogy a Külhoni Magyar Sajtószolgálat anyagait minden esetben KMS jelzéssel használják fel.
Az MTVA szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja a KMS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.
(c) Copyright MTVA
Forrás: Külhoni Magyar Sajtószolgálat
Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap 2013 © Minden jog fenntartva.
|